Crowne Plaza Dubai
Het Crowne Plaza Hotel aan de Dubai Creek vertrouwt op een M-iQ
Het Crowne Plaza neemt deel aan de IHG-campagne 'Green Engage' (milieubewust handelen).
Het Crowne Plaza Hotel behoort tot de Intercontinental Hotel Group en staat direct naast het winkelcentrum Dubai Festival Centre in de buurt van het shopping centre van Dubai. Het hotel ligt aan de bocht van de Dubai Creek en biedt een prachtig uitzicht op het stadspanorama. Het beschikt over 316 designkamers en -suites, twee restaurants en een Belgisch bierlokaal.
Het merk Crowne Plaza is slechts een van de vele hotelmerken van de Intercontinental Hotel Group (IHG). Ook merken als Holiday Inn, HUALUXE Hotels & Resorts, EVEN Hotels, Staybridge Suites Hotels, Hotel Indigo en Candlewood Suites behoren hiertoe. Het Crowne Plaza neemt deel aan de IHG-campagne 'Green Engage' (milieubewust handelen). Het is een wereldwijde inspanning van de hotelgroep om de duurzaamheid in de hotels te verbeteren, waarvoor veel moeite wordt gedaan.
In totaal doen meer dan 4400 hotels in 100 landen en regio's mee aan de 'Green Engage'-campagne. In het kader van deze campagne, die meer dan 656.000 hotelkamers omvat, worden het energie- en waterverbruik alsmede de afvalverwerking van de afzonderlijke hotels gecontroleerd. Op basis daarvan worden maatregelen aanbevolen om energie te besparen en de CO2-balans te optimaliseren.
Er werd een driejarendoelstelling voor de periode 2010-2012 bepaald om het energieverbruik in de aangesloten hotelkamers met 6 tot 10% te verminderen. Deze doelstelling werd al in het derde jaar overtroffen, en wel met in totaal 11,7%.
In alle eigen en beheerde hotels van de IHG kon de CO2-footprint per bezette kamer met 19% omlaag worden gebracht. Dat levert een CO2-vermindering op van 76.000 ton per jaar!
De 'Green Engage'-campagne strekt zich uit tot een groot aantal onderdelen van het hotelmanagement, zoals de verlichting, milieuvriendelijke reinigingsmaterialen en ... de vaatwastechniek.
Bij zo'n sterke focus op duurzaamheid was de M-iQ een voor de hand liggende keuze voor de nieuwe spoelkeuken in het hotelrestaurant 'Zaytoun', waar de hele dag door mediterrane gerechten voor meer dan 200 couverts worden aangeboden.
"Talrijke hotels willen hun huidige techniek vervangen door een nieuwere en bij de M-iQ is het investeringsrendement erg hoog",aldus Hilary Barreto, Operations & Commercial Manager van de MEIKO-partneronderneming Elenco General Trading, die de M-iQ ter plaatse installeerde.
"Met de aanschaf van een M-iQ kunnen wij per jaar ca. 25.000 dirham (ca. € 5000) besparen door 30% minder water-, energie- en chemicaliënverbruik, wanneer de machine in diensten van zes tot acht uur wordt gebruikt. De nieuwe filtertechniek van de M-iQ maakt bij de chemicaliën zelfs een besparing tot 50% mogelijk. Bovendien vermindert de nieuwe luchtgeleiding de hoeveelheid afvoerlucht met meer dan 90%, zodat een conventionele afzuiging overbodig wordt."
Mohamed Zeid, hoofdtechnicus in het Crowne Plaza, voegt hieraan toe: "Ook voor wat betreft de reinigingskwaliteit zorgt de M-iQ voor betere resultaten, waardoor wij de service aan de gast kunnen verbeteren. En door het automatisch drogen van het serviesgoed valt bovendien een stap uit het poces weg. Wij hebben de machine in de afgelopen zeven maanden zeer vaak gebruikt en tot nu toe is er geen uitval geweest. We zijn dus zeer tevreden."